V ZF pracujete více než 13 let. Postupně jste si prošel oddělením nákupu, zlepšováním procesů ve výrobě (LPO) až po vedoucího výroby.  Jak se stane ze studenta ekonomie manažer výroby v oblasti automotive?

To je zajímavá otázka. Úplně náhodou. Bral jsem věci tak, jak ke mně přicházely. Jednoho krásného dne, ještě když jsem studoval, vedle mě zastavilo auto a z něj vystoupil můj kamarád. Zeptal se mě, jestli nehledám práci. Tehdy jsem mu řekl, že pořád studuju a práci začnu hledat asi za měsíc. Rovnou mě pozval na pohovor a já vůbec netušil, co se bude dít. Později jsem zjistil, že jde o pozici nákupčího, tehdy ještě v TRW v Jablonci nad Nisou.  Za 14 dní jsem už pracoval v oddělení nákupu. Opravdu to byla velká náhoda.

Kdy přišla první změna?

Po čtyřech či pěti letech si říkáte -ta práce mě baví, ale pořád je tady kolem mě spousta dalších oborů a informací, které by mě zajímaly také. Přemýšlel jsem, jaké by to asi bylo pracovat na druhé straně. A jednoho dne přišla nabídka podílet se na práci zlepšovatele. To mě moc zajímalo a přešel jsem do LPO (Lean Production Officer) - oddělení zlepšování ve výrobě, které spadá přímo pod generálního ředitele ZF v Jablonci nad Nisou. Bylo to pro mě jako druhá vysoká škola. Já jsem sice studoval ekonomii, ale až tady ve firmě jsem zažil tu pravou školu, praktickou a technicky změřenou. Takže vlastně v oblastech, které jsem tady za těch třináct let absolvoval, jsem postupně pronikl do různých procesů od nakupování komponent pro výrobu, přes proces zlepšování ve výrobě a výrobu až po expedici samotné brzdy.

 Když se vrátíme do dob Vašeho studia, jaké zaměstnání jste si tehdy pro sebe představoval?

Jako student jsem nikdy nepřemýšlel příliš dopředu o tom, co bych chtěl dělat úplně nejvíc. Nepamatuji si, že bych měl nějaký dětský sen jako například stát se hasičem nebo kosmonautem. Možná jsem chtěl být rentiérem (Smích).

Co ve vás tedy probudilo chuť nastartovat svoji kariéru v autobrzdách?

Nový impuls, vidina získání zkušeností u jednoho z nejvýznamnějších zaměstnavatelů v regionu.

Řídíte menší kolektiv lidí ze tří částí výroby, celý tento výrobní úsek má kolem 300 lidí. Jaké to je vést lidi ve firmě, která jich v regionu zaměstnává 1100?

Je to zábava, ale také velká odpovědnost. Jsou to neustále nové zkušenosti, nové možnosti a testování toho, kam až se můžeme ve výrobě posunout.

Je to výzva?

Určitě. Obzvlášť v létě, kdy máme pravidelný nedostatek lidí. I v takovém období je potřeba řídit procesy ve výrobě bez ztráty kytičky směrem k zákazníkovi. A to je skutečně výzva.

V blízké době Vás čeká další změna v kariéře, tentokrát jde o pozici s mezinárodním přesahem. Jak se na tento další krok v ZF připravujete?

Změna přišla hrozně rychle a já si moc vážím toho, že jsem byl pro tuto pracovní pozici osloven. Máme přibližně měsíc na to, abychom vše připravili pro někoho nového, kdo přijde po mně. Zároveň potřebuji včas načerpat všechny potřebné informace pro moje další působení ve firmě.  Vracím se vlastně na místo činu – opět do LPO a povedu proces zlepšování napříč společnostmi, které spadají do divize „A“ – což je východní Evropa. Celkem jde o 5 výrobních závodů.

Říká se, že loajálních zaměstnanců, kteří aktuálně pracují pro jednoho zaměstnavatele déle než 5 let, je na pracovním trhu menšina – přibližně 30 %. Je kariérní postup tím, co Vás tak dlouho udrželo u jednoho zaměstnavatele nebo je to něco jiného?

Neřekl bych, že tím důvodem je kariérní postup. Pro mě osobně je to změna a ta nemusí být vždycky směrem nahoru. Když jsem šel z nákupu do výroby, nebyl to postup výš, ale příležitost dozvědět se toho o firmě víc a to mě motivovalo. Možnost seberozvoje v oblastech, které mě zajímají – to je to, co mě drží v ZF.

Co byste vzkázal studentům ve zdejším kraji, kteří si budou hledat první zaměstnání?

Přijďte a zkoušejte. Spolupracujeme se středními školami v Jablonci nad Nisou i v Liberci a také s libereckou Technickou univerzitou. Studentům nabízíme možnost praxí i brigády. Řada z těch, kteří u nás dělají dlouhodobější brigádu, pak nastupují na hlavní pracovní poměr.  Za sebe můžu říct, že ZF je kvalitní zaměstnavatel. Pro lidi, kteří na sobě chtějí pracovat a zlepšovat se, je tady místo vždycky. Využijte příležitost pracovat v mezinárodní firmě a načerpat zkušenosti, které vám nikdo nikdy nevezme.

O společnosti ZF Group

ZF v České republice

ZF je v ČR zastoupena v sedmi městech, a to v Klášterci, Žatci, Plzni, Stankově, Frýdlantu, Jablonci nad Nisou, Staré Boleslavi. Společnost zaměstnává v zemi přibližně 3 200 lidí. V roce 2018 dosáhla ZF v České republice tržeb ve výši téměř 330 mil. € (cca 8,5 mld. Kč).

ZF Friedrichshafen AG

ZF je technologický koncern s celosvětovou působností, dodávající systémy mobility pro osobní automobily, užitková vozidla a průmyslovou techniku. Ve svém rozsáhlém portfoliu technologií nabízí ZF celková řešení pro etablované výrobce automobilů, poskytovatele systémů mobility i nově vznikající podniky v oblasti dopravy a mobility. Těžištěm dalšího rozvoje systémů ZF je digitální propojení a automatizace. ZF umožňuje vozidlům vidět, myslet a jednat.

V roce 2018 dosáhla ZF obratu 36,9 miliard euro. Společnost je zastoupena ve 40 zemích a ve svých téměř 230 pobočkách zaměstnává na 149 000 lidí. Více než šest procent svého obratu ročně vynakládá společnost ZF na výzkum a vývoj.

Pro bližší informace a obrázky prosím navštivte: www.zf.com

TRW Automotive Czech s.r.o 
Na Roli 2405/26 
466 01 Jablonec nad Nisou
www.zf.com