Kolín - Do kolínské opravárenské základny firmy METRANS DYKO Rail Repair Shop s.r.o. se dostanete přímo z kolínského Hlavního nádraží. Společnost se zabývá revizemi a opravami železničních kolejových vozidel. Patří do skupiny HHLA a je dceřinou společností Metrans, a.s., největšího středoevropského operátora kombinované dopravy. V opravách kolejových vozidel působí na českém trhu více než sedmdesát let. Jak se kolínské provozovně daří, co je zde nového a v čem je v současné době výjimečná, jsme se zeptali ředitele Petra Prchala, který lokomotivám zasvětil téměř celý svůj profesní život.  

Jaká je historie společnosti a jaké byly její začátky? 

 
Tradice železničního opravárenství v tomto podniku sahá do roku 1942, kdy zde byl postaven závod na opravu železničních vozů a lokomotiv. Podnik později přešel pod Československé státní dráhy.  
V roce 1989 došlo k privatizaci podniku a vznikla tak společnost DYKO. V roce 2008 DYKO jej odkoupila expandující společnost METRANS, která je momentálně druhým největším nákladním železničním dopravcem v České republice.  

Jaké služby nabízí opravárenská základna METRANS a jaký je jejich rozsah? 

 
Provádíme veškerou údržbu - od základní údržby a oprav až po ty komplexní. Obecně lze říci, že provádíme revize a opravy nákladních vozů na přepravu kontejnerů, opravy pojezdů osobních vozů, opravy lokomotiv, dvojkolí včetně vážení vozidel a nedestruktivní defektoskopie. Pro tyto činnosti jsme samozřejmě certifikováni. Naší specializací jsou hlavně revize a opravy moderních elektrických lokomotiv Bombardier Traxx a Siemens Vectron. Nedávno jsme dokončili první revizi R1 na lokomotivě Bombardier Traxx  a nyní v těchto revizích pokračujeme. V současné době jsme tak jediným subjektem v rámci České republiky, který tyto revize umí udělat. Co se týká objemu, tak více než dvě třetiny činnosti provádíme pro naši dceřinou společnost METRANS, zbytek pro další externí dopravce.  
 

Kolik nákladních vozů a lokomotiv u vás projde ročně revizí, servisem a kolik jich opravíte?

  
Ročně provedeme na lokomotivách i vagonech v součtu kolem 1000 revizí a oprav. Jedná se o více než 700 revizí nákladních vozů, dále pravidelně udržujeme asi 60 lokomotiv. 

  

Rozvoj firmy závisí na investicích. Do čeho nyní firma investuje?

   
V současné době se v areálu staví nová hala, kde se budou provádět opravy železničních dvojkolí.  
Investice do nové haly přesahuje 200 milionů korun, počítáme-li dohromady část stavební i strojní. Předpokládáme, že stavba bude dokončena do poloviny roku 2020. Touto stavbou ale naše investice zdaleka nekončí. Do budoucna chceme dvojnásobně zvýšit naši kapacitu a s tím souvisí i nábor nových zaměstnanců.  

  

Řada společností má problém s náborem nových zaměstnanců. Jak toto úskalí řešíte vy?

   
Snažíme se přizpůsobovat novým trendům a začleňovat do prostředí, ve kterém žijeme. Navštěvujeme veletrhy práce v Kolíně a Kutné Hoře. Pořádáme exkurze pro školy nebo letní brigády pro žáky. Aktivně spolupracujeme s lokálními středními školami, například s kolínskou Střední průmyslovou školou, kutnohorskou Vyšší odbornou školou a střední průmyslovou školou. Několik učňů a žáků těchto škol je u nás na praxi. Je nám jasné, že musíme vytvořit podmínky pro nové absolventy těchto škol, aby byli schopni k nám přijít po škole pracovat. Novým pracovníkům nabízíme práci v příjemném moderním prostředí, dotované závodní stravování, prodlouženou dovolenou a bonusy v podobě 13. popřípadě i 14. platu. Velkou výhodou je i to, že většina zaměstnanců u nás pracuje v jednosměnném provozu. Uplatnění u nás najdou muži i ženy - nejrůznějších profesí a uchazeči všech věkových kategorií, od čerstvých absolventů až po zkušené profesionály.  

  

Kolik momentálně provozovna v Kolíně zaměstnává lidí a jaké jsou u vás nejčastější profese? 

 
Společnost zaměstnává bezmála 150 zaměstnanců v celém spektru požadovaných odborností od zámečníků, obráběčů, mechaniků a elektromechaniků až techniky a další vysoce odborné pozice. Do budoucna bychom se rádi dále rozšířili a navýšili řady našich pracovníků o další odborníky a to jak ve oborech strojních, tak i elektrotechnických. Jsme moderní dynamicky se rozvíjející společnost s výborným potenciálem. A v tomto duchu chceme pokračovat i nadále.