Ojedinělým unikátem je zde plně automatizovaná výroba, kterou firma nyní představila médiím.

Jediný výrobní závod korejského giganta mimo Asii tak vyrostl pouze v Evropě. V Česku jde o třetí největší zahraniční investici v historii. Jeho návštěvníci se musí připravit na skutečnost, že samotná hala je dlouhá 831 metrů. „Jen pro představu, Václavské náměstí má jen 688 metrů, takže prohlídka v Nexen Tire je opravdu náročná,“ říká s úsměvem Ivan Dzido, manažer vnějších vztahů Nexen Tire Europe.

Pneu z Nexenu obouvá VW či Mitsubishi

Firma se specializuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, modely SUV i lehká užitková vozidla. Spolupracuje například s automobilkami Škoda, Volkswagen, Renault, Chevrolet, Chrysler, Mitsubishi, Hyundai či Porsche. Nexen Tire do projektu investuje postupně až 22 miliard korun.

Všechny systémy ve výrobě byly podle slov manažera kontroly kvality Miroslava Janegy navrženy pouze pro společnost Nexen. „Výroba je tak efektivnější. Samotný výrobní proces začíná v Nexenu ve směru od Prahy do Chomutova, areál uzavírá vysokokapacitní sklad pneumatik,“ říká manažer a na mapce ukazuje sousední společnost Kiswire, která Nexenu dodává ocelové kordy k vyztužení pneu.

Pobočka korejské firmy vzdálená jen šest kilometrů od Žatce se může pochlubit také postupně vznikajícím centrem výzkumu a vývoje. Rozlehlá hala továrny by v budoucnu mohla být po přístavbě dvakrát tak velká. „Vzhledem k aktuálnímu dění ve světě vyhodnocujeme plány z hlediska dalších investic do rozšíření závodu. Připravení ale jsme,“ je přesvědčen Ivan Dzido a ukazuje upravené prostory pro stavbu druhé fáze rozhlehlého objektu.

Moderní zařízení umožní vyrobit až 3 miliony kusů

Při prohlídce výrobních prostor přítomné návštěvníky míjejí desítky automatických paletových vozíků, které se po továrně pohybují samostatně a převážejí materiál z jednotlivých linek.

Nexen Tire disponuje v současné době vůbec technologicky nejvyspělejší výrobní technikou, kterou lze na světě vůbec sehnat. „Často zde žasnou i odborníci z oboru. Díky pokročilé automatizaci by tento závod Nexen Tire měl postupně vyexpedovat až 3 miliony pneumatik ročně. Dnes zaměstnáváme již přes 830 pracovníků a většina z nich pochází z Ústeckého kraje. Tím se jen potvrdilo, že sázka na tento region byla výborná,“ doplňuje Ivan Dzido. Výroba běží v nepřetržitém provozu.

Automatizovaný sklad

Součástí závodu je také plně automatizovaný 50 metrů vysoký sklad, jehož maximální kapacita je 360 000 kusů pneumatik. Sklad je schopen naskladnit a vyskladnit až 15.600 kusů pneumatik denně.
„Sklad je řízen softwarem ASRS (Automated Storage Retrieval System). Každá pneumatika je zde před uložením opatřena čárovým kódem, který obsahuje rozměr či typ pneumatiky. Kódem se pak řídí stohovací robot se senzorem. Ten poskládá jednotlivé typy pneumatik do sloupců a umístí je na paletu s čárovým kódem. Tu poté automatický zakladač uloží do skladu,“ popisuje manažer logistiky Vojtěch Fukal. Pneumatiky nakonec vyskladňuje před naložením do kamionu další robot. Vše probíhá bez zásahu lidské ruky, operátor je připraven zasáhnout pouze v případě chybového hlášení jednotlivého zařízení.

„Tento systém tak firmě přináší úsporu pracovních míst, prakticky nulovou chybovost, přehlednost a rychlost procesu,“ doplnil manažer logistiky.

Management závodu nyní vyhlíží klíčovou dostavbu dálnice D7 z Prahy do Chomutova, kterou slíbila česká vláda dokončit do roku 2023, termín se zatím posunul na rok 2025.

Nexen Tire má dnes zastoupení ve více než dvaceti zemích světa a prodává pneumatiky ve 130 zemích. Na trzích boduje poměrem cena a špičkový výkon, což potvrzují testy domácích i zahraničních automobilových odborníků.

logo Nexen Tire Europe s.r.o.Zdroj: NEXEN TIRE/archiv