„Ve Strakonicích se zabýváme trendy a novinkami, které majitelé uvidí ve svém voze za pět či dvacet let. Naší oblastí jsou komfortní potahové materiály v interiéru auta, od sedaček až po čalounění dveří. Nejsou to však pouze látky, ale mnohem víc. Mnozí by byli překvapeni, kolik technologií bude v budoucnosti integrovaných do látek v automobilu,“ říká nadšeně ředitel inovačního a technologického centra ve Strakonicích Miroslav Říha.

Materiály budoucnosti: látka, která se nešpiní či přímo vyhřívaná vlákna

Než se nové auto dostane do výroby, musí každá jeho součástka projít vývojem. V případě autotextilu se přibližně rok až dva vyvíjejí nové tkané nebo pletené látky, následně se prototypují (vyrábí se vzorky) a testují. Inovace ve Strakonicích jdou však mnohem dále. Je to podobně velký rozdíl jako mezi vynesením satelitu na oběžnou dráhu a misí na Mars. „U nás vyvíjíme svítící textil, látky s přímým vyhříváním nebo senzory, které dokáží sledovat životní funkce člověka v autě pro autonomní auta. Dokonce pracujeme na látce s nešpinivou úpravou pro sdílené automobily,“ vyjmenovává Miroslav Říha.

Jeho největší pýchou jsou právě futuristické látky s integrovanými technologiemi. „Experti ze Strakonic pravidelně prezentují naše inovativní nápady na road shows po celém světě. Byli to právě moji kolegové, kteří přišli s nápadem vytvořit antibakteriální potah. Dnes má o tyto látky zájem téměř každá automobilka.“  Inovace ve Strakonicích jdou však mnohem dále. „Vyhřívání sedadel je dnes umístěné pod látkou a pěnou sedadla a spotřebuje množství energie. Elektromobily si však vysokou spotřebu nemůžou dovolit, protože každý watt jim ubírá z dojezdu. U nás proto vyvíjíme látky s přímým vyhříváním vláken. Je to skutečně převratné řešení,“ dodává Říha, který ve Strakonicích pracuje už od roku 1981.

 Vylepšená „kůže“, která se dá recyklovat

 Jedním z úspěšných příběhů Strakonic je Artisyn. Původně vyvíjený jako nový luxusní materiál pro potahy sedadel dnes může nahradit kůži v mnoha drahých dopravních prostředcích. K vlastnostem kůže však přidal několik dalších: dobrou prodyšnost a možnost výroby z recyklovaných vláken. „Vyvinuli jsme speciální látku, u které se v průběhu výroby štěpí jednotlivé filamenty na mikrovlákno. Je to stoprocentní polyester, který lze recyklovat a šetřit tak životní prostředí. Výsledkem je na dotyk luxusní materiál se zajímavou cenou a možnostmi výroby.“ Vývojáři ve Strakonicích musí při každém novém objevu myslet také na to, aby se dal vyrobit kdekoliv na světě. Výhodou Artisynu je, že se barví až v koncové fázi, a tím pádem ho dokáží naše textilní závody vyrobit ve stejné kvalitě a mnoha barvách.

 3D potah, upletený bez nutnosti šití

 Zatímco automobilky při více dílech experimentují s 3D tiskem, budoucnost sedadel zůstane podle Miroslava Říhy stále úzce spjata i s pletením. Avšak na rozdíl od pletení látek v plné šířce, náš vývoj spěje i k 3D pleteným potahům. „Ve Strakonicích už dnes pracujeme na vývoji 3D potahů, upletených na speciálním stroji v jednom kuse bez jakéhokoliv šití. Na stejném stroji se například již dnes pletou některé modely značkových bot. Tento krok by umožnil při montáži sedadel vyrábět přímo na míru potah, který si zákazník objedná.“