Nyní Formuli 1 vlastní společnost Liberty Media, která v září 2018 podepsala dohodu v hodnotě 100 miliónů USD se skupinou Interregional Sports Group (ISG). Dohoda umožní této společnosti prodávat reklamní plochy na závodech Formule 1 hazardním firmám.

Formule 1 je v podstatě po celou dobu sportem, kde sázení nehrálo příliš velkou roli. Fanouškům Formule 1 totiž na rozdíl od ostatních sportů sportovní sázky nic moc neříkají. To se ale s příchodem reklamy hazardních společností na závodní tratě může rázem změnit.

Zanalyzujeme si obě strany mince a zkusíme u dohody společnosti Liberty Media zvážit všechna pro a proti. V dalším textu se dozvíte zajímavé informace, které vám třeba pomohou ujasnit si, zda dohoda na prodej reklamních ploch na závodních tratích Formule 1 sázkařským společnostem byla či nebyla dobrým rozhodnutím.

Srovnání Formule 1 s ostatními sporty

Formule 1 byla založena v roce 1950 a stala se nejprestižnějším motorsportem na světě. Relativně neznámé odvětví si rázem získalo celosvětovou popularitu a dnes ho sledují milióny zapálených fanoušků po celém světě.

Ještě donedávna byla jedním z mála sportů, který stále trendu reklamy na online hazard odolával, kdežto u ostatních sportů se reklamě velkých online kasin a sázkařských firem na stadiónech, hráčských dresech nebo třeba webech sportovních klubů nikdo nediví.

Anglická Premier League je ukázkovým příkladem miliónových investic provozovatelů online hazardu do toho, aby jejich značky byla na očích sportovních fanoušků z celého světa. Velké kluby, jako je Everton, Newcastle nebo West Ham, ti všichni mají s online bookmakery a kasiny uzavřené permanentní smlouvy, které jim přinášejí milióny liber ročně.

I ostatní sporty, například basketbal, šipky, snooker nebo UFC, prodávají reklamní plochy hazardním společnostem a většina fanoušků těchto sportů s tím nemá nejmenší problém. Jenže u Formule 1 je zásadním problémem skutečnost, že to byl jeden z mála sportů, kde hazard nehrál zase takovou roli a nebyl vůbec součástí příběhu. Formule 1 by se totiž uživila i bez obrovských sum ze sázek. Jenže tento sport se teď zřejmě v mnoha ohledech promění, protože sázení se pravděpodobně stane běžnou praxí.

Je to pro tento sport dobrá nebo špatná zpráva?

Otázka, zda je tato nejnovější dohoda, kterou společnost Liberty Media uzavřela s ISG, pro Formuli 1 jako sportovní odvětví dobrou nebo špatnou zprávou, visí ve vzduchu už od samého počátku.  Majitelé tvrdí, že to podstatným způsobem prospěje celému odvětví i samotným stájím. Ovšem tisíce rozlícených fanoušků po celém světě si to nemyslí a urputně proti tomuto rozhodnutí bojují.

Podle generálního ředitele pro komerční záležitosti Formule 1, Seana Bratchese, tato dohoda zvýší celkové tržby stájí, které se závodů Formule 1 účastní, a fanouškům se na závodech Formule 1 na oplátku dostane lepší podívané.

Bratches v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že mezi způsobem, jakým sport generuje tržby, a tím, jak slouží fanouškům, musí být zdravá rovnováha. Z pohledu nových majitelů Formule 1 není mezi výše uvedeným ve zmíněné dohodě žádný rozpor, což je důvod, proč byla dohoda uzavřena, a společnost Liberty Media věří, že povede k pozvednutí celého odvětví.

Jenže řada skalních fanoušků Formule 1 má pocit, že sportovní sázky v závodech Formule 1 a reklamy na ně na sebe během klání strhnou veškerou pozornost a ten pravý půvab závodů bude ten tam.

Další věcí je závislost na sázení. Nová dohoda zvyšuje riziko, že řada fanoušků propadne hazardu a možná se u nich rozvinou patologické problémy, což rozhodně není nic, s čím by chtěla být společnost Liberty Media spojována. Přestože noví majitelé Formule 1 tato tvrzení vytrvale odmítají a jsou přesvědčeni, že tento druh reklamy nepovede u lidí k rozvoji patologického hráčství, skutečnost může být trochu jiná.

Závěr

Společnost Liberty Media provedla akvizici celé Formule 1, takže má plné právo prodávat reklamní plochy, komu bude chtít. O tom nelze polemizovat. Na druhou stranu musí zvážit důsledky své nejnovější marketingové dohody v horizontu příštích pěti let, po která bude dohoda platná, a rozhodnout se, zda jí za to skutečně stojí.

V současné chvíli je jasné, že hazardní reklama se stane nedílnou součástí Formule 1 na příštích pět sezón, a co bude dál, to je ve hvězdách. A protože řada skalních fanoušků se k hazardní reklamě ve Formuli 1 staví negativně, jedině čas ukáže, jestli sledovanost tohoto sportu poroste nebo se naopak propadne.