Základní pravidla k nabytí moci nad nemocí

  1. Nepřejídat se. Každá potravina souvisí s konkrétní emocí. Pokud nás přepadne stres, únava, aj., tíhneme k určitým potravinám, což následně vede k přejídání se. Ztrácíme kontrolu sami nad sebou, jíme automaticky, náš život řídí jídlo. Každé kilo navíc zatěžuje organismus, vede k oslabení imunity a následně ke zdravotním problémům. Nakupujte přiměřeně, a to potraviny kvalitní.
  2. Naučte se číst z etiket. Je to jednoduché a hlavně zjistíte, že o tom, kdo rozhodoval o koupi produktu, jste nebyli vy, ale reklamy nebo ceny na výrobcích.
  3. Stanovte si vhodnou motivaci – chcete mít kvalitní život, naučit děti správným vzorcům chování, vyvarovat je zbytečným problémům, které třeba postihly po zdravotní stránce vás.
  4. Základním pravidlem je pestrost, rozmanitost, vyváženost.
  5. Dodržujte nutriční a energetické požadavky. Nikdy z jídel nevynechávejte základní makrosložky, jako jsou cukry, bílkoviny, tuky, pokud nejste pod dohledem lékaře. Vždy upřednostňujte kvalitnější variantu – bílkoviny (rostlinné), tuky (nenasycené, rostlinné), sacharidy (komplexní). Jakýkoliv nedostatek jedné či druhé makrosložky, popřípadě nadbytek vede k závažným zdravotním komplikacím, které mohou skončit i hospitalizací.
  6. Tělesný výdej by měl být větší než příjem.
  7. Rozdělte si jídlo do porcí – 5-6. Zabráníte pocitu hladu, nebudete se přejídat a udržíte si optimální hmotnost.
  8. Základem dne je snídaně.ilustrační fotoZdroj: Mgr. Podloučková/archiv
  9. Jíme pomalu, v klidu, odbouráváme nahromaděný stres. Pokud jíme ve shonu, tvoříme si tukové zásoby.
  10. Navyšte konzumaci ovoce (doporučená denní dávka 200g), zeleniny (doporučená denní dávka cca 350g).
  11. Omezte sůl a cukr. Každý gram soli a cukru navíc zatěžuje tělo, vytváří otoky, zvyšují hmotnost, způsobují zdravotní komplikace. Pozor na minerální vody s vysokým obsahem sodíku a na skrytý cukr – zdravé svačinky pro děti a podobně.
  12. Jezte potraviny s dostatečným množstvím vlákniny – celozrnné výrobky, zelenina aj. Snížíte tím chutě na sladké, slané, nebudete mít brzy hlad.
  13. Konzumujte pravidelně ryby, které tělu prospívají.
  14. Prospěšné zdraví jsou i ořechy. Obsahují nenasycené mastné kyseliny, čistí cévy, snižují hladinu cholesterolu, ale pozor na množství!
  15. Maso nemusíte mít každý den. Při nadměrné konzumaci odčerpávají z těla významné látky pro správné fungování organismu. Omezte tučná masa, sádlo, mají vysoký obsah cholesterolu. Vyhněte se smažení – dochází tím k znehodnocení tuků, k tvorbě nádorových látek.
  16. Dodržujte pitný režim. Pozor na sladké limonády a minerální vody s vysokým obsahem sodíku. Ideální je voda ochucená s kousky ovoce, čaje (ne černý), ředěné ovocné, zeleninové šťávy. Množství závisí vždy na věku, pohlaví, zdravotním stavu aj.
  17. Dostatek pohybu. Posílit tělo lze jednoduchými cviky, které najdete v časopisech nebo na internetu. Nejdůležitější je pravidelnost a pozvolnost. Vždy dodržujte pitný režim.
  18. Prevence – ta jediná Vás ochrání před negativními, neodstranitelnými dopady na Vaše zdraví a před předčasnou smrtí.

 

Mgr. Pavlína Podloučková 
Certifikovaný Poradce pro výživu
Odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
pajapodlouckova@seznam.cz
www.zdravevestrave.cz; www.facebook.com/Zdravevestrave1/

ilustrační fotoZdroj: Mgr. Podloučková/archiv