K redakčnímu testu byly připraveny verze 1,5 TSI se sedmistupňovým automatem a 1,0 TSI 85 kW se šestistupňovou mechanickou převodovkou.

ZÁBAVNÝ INTERIÉR

Tváří v tvář tomuto pětidvéřovému hatchbacku, s nabídkou motorů od benzinového tříválce o objemu 1,0 po naftovou čtyřválcovou šestnáctistovku, jsem musel uznat, že prostě vypadá skvěle.

Otevření Scaly nevyžaduje klíč, stačí ho mít jen při sobě a otevřít dveře klikou stejně jako u trojkové oktávky.

Startuje se tlačítkem pod tříramenným koženým volantem, který výborně padne do ruky. Palubce dominuje rozměrný displej multimediálního systému, který vystupuje ze středového panelu. Novinka se pyšní také přehlednou infografikou přístrojového štítu.

POHODLNOST NADE VŠE

Mé obavy ze slabého tříválcového motoru 1.0 TSI vzaly brzy za své. Celkem svižné, ale uvnitř tiché auto s výkonem 85 kW (115 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou se předvedlo ve skvělém světle.

Na dlouhých cestách ocení posádka sedadla s dobrým bočním vedením a jízda je skutečně pohodlná. Asi nejvíce mě překvapil velký vnitřní prostor. Fakt, že se se svými 188 centimetry pohodlně uvelebím za volantem, se dal předpokládat. Ale ani při přesednutí na zadní sedadlo mě prostor nijak nelimitoval a nad hlavou mi zbývalo dost místa. Čtyřčlenná rodina si proto se Scalou může v klidu naplánovat dovolenou. A to i díky kufru o velikosti 467 litrů.

Podvozek je skvělý, přesto větší nerovnosti, kterých je na českých silnicích dost, někdy pocítíte. Ani „zaručené“ zprávy o žíznivém tříválci se nepotvrdily. Sice jsem cestoval sám, ale s mým metrákem jsem se pohyboval při kombinaci dálnice, město nebo okresky kolem 5,5 litru na 100 kilometrů.

Občas jsem se musel na dálnici vyrovnávat s asistentem pro jízdu v pruzích, který je ale možné vypnout. Stejně tak nejsem příznivcem systému start-stop, a proto ho vždy ihned deaktivuju. Jde ale o můj individuální pohled.

AUTOMAT JE SKVĚLÝ

Zbytečné obavy jsem měl z automatické převodovky, protože do této chvíle jsem s ní neměl žádné zkušenosti, i když mám „nalétáno“ pár set tisíc kilometrů s manuálem. Po ujetí 400 kilometrů s automatem měním názor. Jde o pohodlné řízení, které ocení nejen ženy, a navíc šetří motor.

Převodovka si řadí kultivovaně. I u vrcholné verze této škodovky se čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) se sedmistupňovým automatem mě spotřeba nijak neděsila a přes šest litrů na sto kilometrů se nepřehoupla.

KVALITU POTVRDILA

Moje očekávání Scala překonala. Ať už jde o její moderní ostré rysy, originální masku či protažené zadní okno. Mezi ostatními kompaktními vozy je Scala nadprůměr. Přehnaná není ani základní cena tříválce se 70 kW, která začíná na necelých 370 tisících korunách. Verze s automatem pak startuje na 524 900 korunách.

Vyšší ceny Scaly oproti Rapidu jsou ale logické. Jde o vůz s kvalitnějším a pečlivě zpracovaným interiérem, kultivovanější jízdou, bohatší výbavou i praktičností.