Co je podle vás problematické na současném územním plánu?

Je zastaralý, nemoderní a s některými situacemi prostě nepočítá. Na jedné straně se chystá masová výstavba bytů, na druhé straně chybí nezbytná dopravní infrastruktura. Brnu celkově chybí dopravní obchvaty, proto je řada městských částí neúměrně přetížená tranzitní dopravou. A na tom nic nevyřeší ani rezidentní parkování. Další záležitosti jsou spíše koncepčního rázu. Například přesun brněnského nádraží, který se řeší desítky let. 

Jakou variantu brněnského nádraží podporujete?

V současné době je to víceméně jasné. Město, kraj i Ministerstvo dopravy se shodlo na variantě přesunu vlakového nádraží do lokality u řeky. I když se to některým lidem nelíbí a bojí se, že bude nádraží dál, má tato lokalita řadu nesporných výhod. Podmínkou však je napojení na funkční systém MHD a severojižní kolejový diametr. Díky tomu, že se jedná o prázdný prostor bez výstavby, mohla by zde vzniknout celá nová čtvrť včetně obchodů, služeb, parků atd. Moderní, krásné, čisté a na úrovni, přesně takové by mělo být brněnské nádraží. 

Proč vadí městským částem masová výstavba bytů?

Výstavba samozřejmě velkou měrou ovlivňuje charakter celé městské části. Do některých lokalit, které mají více podobu takového venkova ve městě, se prostě nehodí a místní se proti ní logicky bouří. V jiných městských částech by možná lidé byli i pro, ale bojí se, že se nepočítá s dopravní infrastrukturou a s navýšením služeb občanské vybavenosti, což by mělo jít ruku v ruce. Pak to pro ně samozřejmě znamená spíše negativní než pozitivní změnu. 

Jaká je situace u vás v Tuřanech?

Nás paradoxně nejvíc trápí plánovaná masová výstavba v nedalekých Chrlicích. Tuřany totiž už přes deset let marně čekají na obchvat. Dopravní zátěž v naší městské části je obrovská. Hlavní tahy často stojí a křižovatka před kostelem je ráno a odpoledne doslova neprůjezdná. Středem Tuřan denně projede 18 tisíc aut. Zdejší silnice ale nejsou na takovou zátěž stavěné. Místní obtěžuje prach a hluk. Pokud v Chrlicích opravdu vyroste dalších 655 bytů, znamená to pro nás ještě horší situaci a delší kolony v Tuřanech.

O tuřanském obchvatu toho bylo napsáno už opravdu mnoho. Jak to s ním v současné době vypadá?

Stavba tuřanského obchvatu byla už několikrát odložena. Hlavním problémem je to, že do jejího plánování vstupuje několik subjektů. Investorem je kraj, vykupovat pozemky má město. Navíc do toho zasahuje ještě letiště kvůli ochranným pásmům. Největší zájem na prosazení projektu máme samozřejmě my v Tuřanech, ale spoustu věcí vůbec nedokážeme ovlivnit. Jediné, co se za poslední čtyři roky v souvislosti se stavbou podařilo obnovit, je propadlé memorandum, ve kterém se město a kraj zavazuje obchvat postavit, a Tuřany mají pomoci s výkupem pozemků. Bohužel představitelé města Brna se zahájením výkupů stále otálejí. Problematika stavby obchvatu se táhne od roku 2007. Zpočátku byl podle zástupců kraje problém s vysokou výkupní cenou pozemků což nebyla pravda. Později se zjistilo, že stavba zasahuje do ochranného pásma letiště. Následovaly další peripetie s různými návrhy řešení. Výsledek? Po sedmi letech jednání je začátek 2, 6 km dlouhé stavby obchvatu v hodnotě téměř 300 milionů korun stále v nedohlednu. 

Netajíte se tím, že jedním z důvodů, proč kandidujete do brněnského magistrátu, je právě uspíšení stavby obchvatu v Tuřanech. Jaké jsou další důvody?

Chtěl bych, aby bylo městským částem popřáno sluchu. Aby získaly pravomoci, které si zaslouží, a aby se mohly podílet na celkové tváři Brna. Přál bych si, aby mohly více rozhodovat o tom, jak to u nich bude vypadat, a jak se tamním obyvatelům bude žít. 

Radomír Vondra