Specializujete se na prověřování historie, původu a originality ojetých aut. Na co si mají dávat lidé pozor?

Jedním z nejčastějších podvodů při prodeji ojetin je zatajování havárií, díky čemuž lze na autě vydělat i 100 tisíc korun. Málokdo ví, že 99,4 procent ojetých aut je prodáváno jako nehavarované. Podle dat pojišťoven a servisů to samozřejmě není možné. Jen v případě pětiletých aut má škodní událost zhruba 25 procent z nich, u desetiletých je to asi 60 procent. Průměrné stáří aut, která se prodávají, se pohybuje okolo deseti let.

Zatajují se spíše malé nehody, nebo větší bouračky?

Oboje, ale na větších haváriích se dá více vydělat. Zatajování informací o opravě a skutečném stavu vozidla se týká i aut po totálních haváriích. Zpravidla se levně opraví v neznačkových servisech a pak draze prodají. V případě totálních havárií se nové auto nezřídka svaří z několika bouraných vozidel, nebo se použijí díly z havarovaných či kradených vozů. Ale samozřejmě dráž se dá prodat i auto opravené ve značkovém servisu. Každá havárie hodnotu vozu snižuje, když ji zatajíte, vyděláte víc.

Máte v paměti nějaký konkrétní případ?

Ano, takových případů je spousta. Před několika dny jsme narazili například na Audi A5. U tohoto auta je zajímavé, že zažilo dokonce dvě totální havárie a pořád se prodává a pořád za cenu nehavarovaného auta. Vyrobené bylo v roce 2014, první totálku zažilo v roce 2015, škoda skoro za 520 tisíc korun. Druhá velká bouračka se stala letos, škoda za 370 tisíc korun. A kromě toho má na svém kontě další tři menší nehody. U takto opravovaných aut zpravidla nelze zaručit, jak se budou chovat na silnici. Možná i to přispělo k té druhé totální bouračce, těžko říct. Auto je opravené tak, že pro laika vypadá jako nehavarované, v perfektním stavu.

Může vůbec laik pohledem havárii odhalit? 

Zpravidla ne. A její rozsah nemusí odhalit ani v servisu, a kolik lidí si prohlídku v nezávislém servisu před koupí vozu objedná? Je jich málo. Co je vždy podezřelé, je, když například patnáctileté auto, ale samozřejmě i mnohem mladší, nemá na sobě ani škrábanec. Nebo když má neopotřebovaný vnitřek, jako je řadicí páka, pedály apod. V takových případech bych byl opatrný. Havárii lze odhalit prověřením minulosti auta v systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. Tam lze obvykle zjistit i výši škody a rozsah poškození. AUTOTRACER obsahuje přes miliardu záznamů, před dvěma týdny do něj navíc přibylo téměř 200 milionů záznamů o nehodách a stavech kilometrů vozidel ze zahraničí, zejména z Německa.

Letos jste analyzovali původ skoro 50 tisíc dovezených ojetin a výsledkem bylo, že každá pátá je z jiné země, než tvrdí prodejce. Co to znamená pro zákazníky?

Například to, že si nevědomky koupí auto třeba z Ománu, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky, Ukrajiny, Balkánských zemí nebo třeba Mexika. Auta, u nichž se falšuje původ, bývají často po havárii, nezřídka po totální bouračce nebo mají stočený tachometr a obecně bývají v horším technickém stavu. V každém případě se prodávají za mnohem vyšší cenu, než by měla stát. Auto s německým či českým původem má na trhu vyšší hodnotu než například auto z jihovýchodní Evropy.

Říkáte s německým či českým původem…

Ano, u takových aut se totiž nejčastěji falešně uvádí, že pocházejí z Německa či České republiky.

Jakých vozů se to týká?

To je různé. Jedná se o běžné vozy, o diplomatické vozy, ale také o luxusní sportovní auta. Například nedávno jsme odhalili nabourané Maserati ze Spojených arabských emirátů. Prodávalo se na Slovensku. Samozřejmě již opravené, po havárii ani stopa. Ale většinou jde o běžná auta, která se prodávají. Tohle byla spíš perlička.

A jak se vám ho podařilo odhalit?

Nechala si ho u nás prověřit pojišťovna. Mělo se jednat o auto vyrobené v roce 2015 v perfektním stavu s českým původem. Zjistili jsme, že v Česku bylo registrované jen dva měsíce. Dovezeno do Česka bylo ze Spojených arabských emirátů. Tam došlo v roce 2018 k havárii a do Česka putovalo bourané auto zakoupené v aukci, které se opravilo v autorizovaném servise.

Když jste zmínil totální havárie u dovážených aut, víte, kolika procent aut se to týká?

Dělali jsme na to analýzu u v průměru 7 let starých vozů. Zjistili jsme, že po havárii je zhruba každé páté auto s tím, že často mají za sebou více než jednu havárii. Po totální havárii bylo každé dvacáté. A to jsme analyzovali z pohledu trhu mladší vozy. Průměrné stáří aut, která se k nám dovážejí, přesahuje deset let. Třetina z nich vykazuje stáří mezi 10 až 15 lety, dalších 22 procent je ještě starší.

Uvádí se, že zhruba třetina aut má stočený tachometr. Průměrné stočení je okolo 100 tisíc km a cenu to prý zvyšuje v průměru o pětinu. Bývají stočená spíš starší auta?

Bohužel i ta mladší. Počátkem září jsme například narazili na Octavii zakoupenou jako novou v ČR, kterou někdo před první STK, tedy před dosažením čtyř let stáří, stočil z 230 tisíc km na 126 tisíc km, tedy o 103 tisíc km. Data z STK jsou běžně dostupná, proto došlo ke stočení před tím, než bude km nájezd zaznamenán a zpřístupněn. Jen díky tomu, že máme data ze servisů, pojišťoven a dalších mnoha zdrojů, dokážeme stočení odhalit. Přišli jsme i na auta, která byla stočená opakovaně, někdy dokonce o stovky tisíc kilometrů na hodnoty zánovních vozů.

Kromě původu vozidel a jejich historie – tedy roku výroby, stavu tachometrů, servisní údržby či havárií – prověřujete také jejich originalitu. Co to přesně znamená?

Prověřujeme, zda auto nebylo nelegálně předělané, ať už opravované a svařené z více vozidel, nebo zda mu nebyla pozměněna identita, což se děje zejména u kradených vozů. Při fyzické prohlídce prověříme auto důkladně a vydáme na výsledek našeho zjištění certifikát. Pokud si chce někdo identifikátory zkontrolovat sám,  ve výpisu ze systému Autotracer na www.zkontrolujsiauto.cz dáváme na kontrolu identifikátorů návod, tedy klientům říkáme, jak zkontrolovat identifikátory přímo u daného modelu.

Zdroj: www.zkontrolujsiauto.cz

Jak odhalit minulost auta?

Zadáním jeho VIN kódu na www.zkontrolujsiauto.cz můžete v systému AUTOTRACER odhalit stočený tachometr, havárie a poškození, skutečný rok výroby, skutečnou výbavu vozidla, z jaké země auto pochází, zda nebylo odcizeno či zda není zatížené leasingem či úvěrem, jeho aktuální hodnotu, přechozí inzerci včetně fotografií, či za kolik se dříve prodávalo a řadu dalších informací. 

AUTOTRACER je největší databáze informací o ojetých vozidlech ve střední Evropě. Obsahuje více než miliardu záznamů. Data do něj poskytují pojišťovny, značkové i neznačkové servisy, výrobci a importéři vozidel, policie, finanční instituce, inzertní portály a řada dalších subjektů. AUTOTRACER obsahuje i data o vozidlech ze zahraničí, minulý týden do něj navíc přibylo dalších 200 milionů záznamů o haváriích a stavech tachometrů k vozidlům ze zahraničí, především z Německa.