Nabídka sladkovodních ryb je u nás většinou omezena na kapra a pstruha. Tyto druhy jsou standardně zahrnuty v potravinářských řetězcích a většinou na ně narazíte v podobě mraženého produktu. Jsou ale i jiné možnosti. Pokud dbáte svého zdraví a dáváte přednost čerstvé rybě, doporučujeme vyhledat přímo producenta, který vám nabídne cenu cca o 10-20 % nižší a s jistotou absolutní čerstvosti.

Do rybárny jen svátečně?

My Češi máme návštěvu rybárny zafixovanou při nejlepším jako sváteční záležitost. Přiznejte si, kolikrát jste byly letos v rybárně? Navštívili jste jí vůbec někdy? Právě zde je možné pořídit stoprocentně čerstvou rybu za rozumnou cenu. Pokud nevíte, kde se rybárna ve vašem okolí nachází, ideální je navštívit webové stránky projektu RYBA NA TALÍŘ, kde „svého rybáře“ určitě najdete.

V současné době jsou ve větší míře navštěvovány spíše drobné lokální rybářské provozy, a tak se pomalu množí malé chovy s relativně nízkou produkcí, ale většinou s širším druhovým spektrem. Jejich výhoda spočívá především v tom, že jsou místní a s lidmi, kteří k nim chodí pro ryby, se víceméně znají. Celý proces nákupu se tak mění ve společenskou záležitost, kdy si spolu lidé popovídají, podívají se na ryby a nechají děti, aby si je pohladily.

Je sladkovodní ryba dostupná také ve větších městech?

Problém nižšího zájmu o rybářské provozy ve větších městech je způsoben několika základními faktory. Hlavním je minimální reklama, což souvisí také s tím, že bydlíte vedle rybárny a vlastně o ní ani nevíte. Ve shonu velikých měst je navíc jeden krámek snadno přehlédnut nebo rychle zapomenut. S tím souvisí zdrženlivost velikých podniků vyvíjet reklamní činnost, protože své produkty prodají vždy. Malý producent si většinou něco takového dovolit nemůže nebo to jednoduše dělat nechce. Zbývají překupníci, kteří se specializaci na obdobný typ prodeje raději vyhnou, jelikož není snadno zisková a čerstvé ryby mají výrazně vyšší nároky na rychlou spotřebu než například vepřové nebo hovězí. Pokud rybu do dvou až tří dnů neudáte, končí většinou v mrazáku. A co potom s ní?

Jak to tedy je? Je sladkovodní ryba dostupná, nebo není? Obecně lze říci, že menších rybáren není úplně málo, ale mají minimální nebo nulovou reklamu. Občas se objeví světlá výjimka, která zákazníky upoutá, rádi se tam pravidelně vrací a s větším počtem pravidelných zákazníků roste i šance na vyšší pestrost nabídky.

Ryba na talíř

Tento článek je součástí projektu na podporu sladkovodní akvakultury s názvem RYBA NA TALÍŘ, který má za cíl zlepšení povědomí široké veřejnosti o pozitivech konzumace sladkovodních ryb. Kampaň byla zahájena již v dubnu 2016. Se speciálně upraveným mobilním stánkem navštěvujeme farmářské trhy, regionální slavnosti, odborné výstavy jako je například Země živitelka či Natura Viva a v neposlední řadě akce spjaté s projektem Poznej svého farmáře. Prezentace zde probíhá formou ukázek receptů a zpracování sladkovodních ryb. 

Více informací, kde pořídit kvalitní ryby, se můžete dozvědět na stránkách www.rybanatalir.cz.