Co je podle vás největším problémem malých pravomocí městských částí?

Těch problémů je víc. Z vlastní zkušenosti ale vnímám, že lidi nejvíc trápí, že město tlačí do městských částí novou masivní výstavbu, ačkoli si to místní obyvatelé ani zástupci dané městské části nepřejí. Aktuálně se to týká například Medlánek, Černovic, městské části Brno-jih, Tuřan i dalších městských částí. Je špatně, že do toho místní samospráva nemůže mluvit a že jsou názory zdejších obyvatel přehlíženy. Pokud místní výstavbu nových bytovek nebo průmyslové zóny nechtějí, a město je neumí přesvědčit o její důležitosti a prospěšnosti, stavět by se zkrátka nemělo. Všechny problémy s dopravou, nedostatkem míst ve školách a školkách, s parkováním nebo třeba kapacitou hřišť dopadnou nakonec na místní obyvatele a vedení tamních radnic, které následně tyto problémy napravuje mnoho let a za spoustu peněz. Ve městě jsou přitom lokality, kde je výstavba žádoucí a chtěná. 

Jste také proti zaváděnému systému rezidentního parkování v Brně. Můžete to vysvětlit?

Brno připravuje systém rezidentního parkování v té nejhorší možné podobě. Zásadně tím znepříjemní život ve městě a z obyvatele udělá v jiných jeho částech návštěvníka, jako by přijel například z Kuřimi. Při současném přetížení MHD, nedostatku parkovacích ploch, záchytných parkovišť a vysokých částkách za parkování je tento systém nejen nedomyšlený, ale také vůbec nic neřeší. Pro nejužší centrum platí, že se jen vyberou peníze od řidičů, kterých bude i nadále mnohem víc než parkovacích míst. Pro zbytek města nikdo nedoložil čísly, že je nutné přijímat takto restriktivní model parkování. Máme za to, že Brňan by měl být rezidentem po celém Brně, protože je to jeho město. Měl by mít samozřejmě možnost vjet i na parkovací místa v centru za účelem vyzvednutí jiné osoby nebo nákladu, přičemž parkování v nejužším centru by mohlo být regulováno přísněji. Brňan by také měl mít povolení k parkování prvního svého vozidla zdarma, protože mu neposkytuje žádné výhody navíc. V Brně také chceme studenty a návštěvníky, pro které je třeba nejdříve vybudovat záchytná parkoviště a poté teprve omezovat parkování. Jako Starostové máme raději řešení v podobě pozitivní motivace, než v podobě dalších zákazů a zpoplatňování. 

Proč podporujete Starosty ve volbách do zastupitelstva města Brna?

Dívám se na to z hlediska mé práce. Myslím, že spolu s ostatními starosty řešíme velmi podobné problémy. Stojíme takzvaně v první linii mezi obyvateli našich městských částí a městem. Ti nerozlišují, a podle mě ani nemusí, že některý problém lze řešit v rámci městské části a jiný je vyhrazený městu. Typickým pro lidi těžko pochopitelným příkladem jsou chodníky nebo zimní údržba komunikací, kdy část je v kompetenci městské části a část města. A nám starostům se někdy obtížně na městě prosazují i věci, o kterých jsme přesvědčení, že by byly ku prospěchu našich obyvatel. Hnutí Starostů chce fungovat v rámci města Brna jako servisní organizace nezávislých starostů a místostarostů, kteří nemají zázemí tradičních stranických sekretariátů. Proto také všichni nezávislí starostové z brněnských městských částí za Starosty kandidujeme. Chceme tak získat větší sílu ovlivňovat veřejné věci, aby se nerozhodovalo o nás bez nás.

Michal Marek