Jaká je historie společnosti aServis? Jaké byly její začátky?

    
Základy společnosti aSERVIS se datují už do roku 1942, kdy v našem bývalém areálu, který sídlil v Ouvalově ulici na pozemcích bývalého ČKD, začala vznikat továrna na výrobu dílů pro tanky, děla a ponorky. První opravy aut odstartovaly v roce 1946, nejdříve to byly automobily pro sovětskou armádu, později pro ministerstvo obrany.  
V roce 1951 následovaly opravy civilních vozidel Praga, Tatra T–805, traktorů Zetor, Škoda a Bulldog. V roce 1953 přešla opravna pod Tatru Smíchov, což byl počátek spolupráce s automobilkou Tatra, která byla specializovaná na provádění generálních oprav. Její kapacita byla až 600 automobilů ročně. Ze Smíchova se převzal výrobní program generálních oprav vozidel T-111. Slánská továrna se stala součástí výrobního závodu Tatra Kopřivnice, a tak vznikl Tatra Slaný národní podnik. Ten fungoval až do roku 1994, kdy došlo k privatizaci společnosti. Od tohoto roku můžeme hovořit o společnosti aSERVIS spol. s r.o.. V původním areálu jsme sídlili až do roku 2014. V tom samém roce jsme začali v průmyslové zóně Slaný stavět nový areál a v roce 2015 jsme se přestěhovali. Tím došlo ke sjednocení prodeje, služeb a servisu pod jednu střechu.  

Jak dlouho trvala stavba nového areálu a jak byla finančně náročná? Co zde svým zákazníkům nabízíte? 

 
Areál se budoval zhruba rok a čtvrt a stál cca 70 milionů. Naší hlavní činností je prodej, servis a opravy nákladních automobilů TATRA a k tomu ještě nabízíme opravy a servis jiných značek jako např. DAF, MAN, Iveco, Mercedes. V současné době začínáme prodávat i zemědělskou a stavební techniku firmy Moreau Agri a firmy Net. Vlajkovou lodí těchto firem jsou značky Hitachi, Manitou, Joskin a GEHL. 

Kolik nákladních aut ročně prodáte?

  
Poslední dobou se prodej vyvíjí dost dynamicky, začali jsme na nějakých šesti autech ročně. V loňském roce jsme prodali zhruba dvacet aut a letos jsme zatím na třiceti prodaných vozech.  Je to práce dlouhodobé podpory prodeje nákladních automobilů. Snažíme se být co nejvíce mezi zákazníky, zjišťovat jejich potřeby, půjčujeme jim DEMO vozidla, pro vyzkoušení těchto vozů přímo v jejich podmínkách, pořádáme tzv. TATRA Experince, což jsou akce, kdy zákazníky pozveme do Kopřivnice na místní tatrovácký polygon, kde si zajezdí s automobily, prohlédnou si výrobní závod nebo navštíví místní muzeum.

O jaké typy nákladních vozů je největší zájem a jak je to se servisováním?

  
Největší zájem je o klasické sklápěčky - třínápravové a třístranné. Servis u nás v současné době zajišťuje sedm mechaniků, jeho roční obrat činí zhruba 16 - 17 milionů korun. Jsme schopni zajistit servis jak civilních aplikací, tak vojenských či hasičských. Opravujeme pro významné zákazníky jako je Ministerstvo obrany ČR, hasičský záchranný sbor nebo třeba pro firmy typu ČEZ, Metrostav, Subterra, apod. 

V jakém poměru je u vás prodej vozů, servisu a prodej náhradních dílů?

 
Vyčíslil bych to asi takto:  servis a prodej nových vozů - zhruba 40% , zbylých 20% je poté prodej náhradních dílů.  

Kolik v současné době aServis zaměstnává lidí a jaké jsou u vás nejčastější profese?

  
Aktuálně máme 22 zaměstnanců. Mezi profesemi vévodí automechanici. Dále máme autoelektrikáře, skladníky, klempíře, lakýrníka a administrativní pracovníky.

 Máte problém s náborem nových zaměstnanců?

  
Stejně jako ostatní firmy na trhu i my máme problém sehnat nové kvalitní zaměstnance. Jaká je situace na trhu práce víme všichni. Ale i tak neustále hledáme nové posily.  

Jaká je podle vás perspektiva značky vozů TATRA? 


Perspektiva značky Tatra je určitě dobrá, v současné době má společnost TATRA TRUCK a.s. opět české majitele a daří se jí naplňovat výrobní kapacity. Takže si myslím, že perspektiva značky TATRA je opět na vzestupu. 

Jak probíhaly oslavy 25. výročí vaší společnosti?

  
12. září jsme pořádali pro naše stálé zákazníky, zaměstnance a dodavatele slavnostní setkání a event. Představili a prezentovali jsme novinky společnosti. Nechyběl ani raut a vystoupení známých umělců, kterými byli Monika Absolonová a Marek Ztracený. Den se po všech stránkách vydařil a doufám, že přispěl k upevnění našich obchodních vztahů.

Jak byste zhodnotil uplynulých 25 let aServisu? Jaké jsou vaše vize do budoucna?

  
Asi bych to rozdělil na několik částí. V roce  1994 jsem začal ve společnosti pracovat jako obchodní zástupce. Tehdy byla většina tržeb a zisků z oprav a prodeje náhradních dílů.  Nákladní automobily byly takovou Popelkou, prodaly se třeba dva za rok, jelikož to nebylo prioritou společnosti. V roce 2005 jsem se stal, místo svého táty, spolumajitelem společnosti. O pět let později, v roce 2010 jsem vyplatili bývalé spoluvlastníky, a stal se jediným majitelem společnosti aSERVIS spol. s r.o.. Firmu jsem přebíral v období hluboké krize, která se vystupňovala i tím, že jsme byli nuceni se přestěhovat a vybudovat nový areál. Až do roku 2015 jsme prožívali velmi krušné chvíle. Nicméně zvládlo se to a teď, jak v otázce tržeb, tak v otázce zisků, rosteme. Dříve jsme měli tržby někde okolo 50 milionů, aktuálně se pohybujeme na 100 milionech za rok. Mění se i naše portfolio, zvyšuje se prodej nových aut. Prodej náhradních dílů a servis už nejsou dominantní.  

Obáváte se ekonomické krize?

  
Z krize strach nemám. Dle mého názoru se v období krize „vyčistí“ trh, přežijí silné a kvalitní firmy, lze nabírat kvalitní zaměstnance. V době ekonomického růstu máte možnost rozvoje, ten ale brzdí nedostatek kvalitních lidí. Do budoucnosti ale hledím s optimismem. Máme rozjednáno mnoho aktivit, které by měly přispět k dalšímu rozvoji naší firmy.  

Máte nějaké pracovní nebo životní motto? 


Řídím se tím, že když někomu něco řeknu a podáme si na to ruku, tak to platí i když to není třeba ještě stvrzeno na papíře. Snažím se za každých okolností splnit to, co jsem slíbil.  
 

Připravili jste si letos pro své zákazníky nějaké novinky?

  
V letošním roce jsme dokončili lakovnu, což byl takový náš poslední střípek. Nyní poskytujeme komplexní služby - od oprav, přes mytí, lakování, klempířinu, autoelektriku…Jsme schopni rozebrat auto do posledního šroubku a pak ho dát zase dohromady.  


Více o společnosti aSERVIS najdete na www.aservis-slany.cz

Autor: Pavel Šafránek, Žaneta Navrátilová