Někteří mu vyčítají jeho působení v ministerské vládě ex-premiéra Rusnoka, nebo třeba skutečnost, že vedle té starostovské sedí současně na židli předsedy Svazu měst a obcí. „Je to čestná funkce, za kterou nepobírám žádný plat. A přidaná hodnota? Jsem u zdroje informací o aktuálních dotačních titulech, což dává Kyjovu náskok být včas na místech, kde je možné pro naše město něco získat,“ reaguje kyjovský starosta František Lukl. Více než jedenáctitisícové město v uplynulých čtyřech letech proinvestovalo přes 220 milionů korun, skoro čtvrtinu této částky přitom pokrylo z dotací.

Právě v těchto dnech, taky z dotací, začala výstavba a výsadba lesoparku, který vyrůstá nedaleko Sídliště U Vodojemu. Proč Kyjov investuje do lesa?

Každá místní část by měla mít oddechovou a relaxační zónu. Chceme, aby lidé z této části města s největším sídlištěm a množstvím rodinných domů měli na dosah přírodu, ve které mohou trávit volný čas. Ať už s knihou v ruce, nebo aktivně – při běhu, na kole nebo během venčení psích miláčků.

Myslím, že investice do spokojenějšího života lidí patří k těm nejlepším.

Tato navíc Kyjov nevyjde draho. Z celkových nákladů, které atakují hranici sedmi milionů korun, vám více než půlku zaplatí stát a Evropská unie…

To je další přidaná hodnota. Jsou to peníze, za které na více než dvou hektarech vysadíme zhruba dvě stovky stromů. Jejich koruny budou pomyslnou střechou pro různé aktivity – lesopark nabídne joggingový okruh, dráhy pro příznivce horských kol, discgolfové hřiště nebo třeba výběh pro psy či zastřešené odpočívadlo se zázemím pro cyklisty. Hotovo bude ještě letos.

Kyjovsko se obecně stává vyhledávanou lokalitou příznivců kol. Síť cyklostezek nedávno rozšířila trasa vedoucí z Bohuslavic směrem na Mouchnice.

Nová cyklostezka kopíruje stávající polní a lesní cesty. Vybudování bezmála pět kilometrů dlouhého úseku stálo zhruba 20 milionů korun a i v tomto případě jsme byli velmi úspěšní při žádání o dotaci. Ta pokryje čtyři pětiny celkových nákladů. Cyklostezku využívají nejen turisté, ale i lidé jedoucí do Kyjova za prací nebo za vzděláním.

Vy sám jste cyklistou?

Za řídítka usedám rád. Na delší vyjížďky mi ale v poslední době nezbývá čas, a tak kolo využívám především jako přibližovadlo po městě. Jakýkoliv způsob dopravy, při kterém nepotřebujeme klíčky od zapalování, je třeba podporovat. I v návaznosti na parkovací místa, kterých Kyjov rozhodně nemá nazbyt.

Vítaným a dlouho očekávaným dárkem pro majitele aut je nedávno otevřený kruhový objezd. Na sociálních sítích někteří lidé upozorňovali na zdlouhavou, více než půl roku trvající výstavbu. Nešlo to udělat rychleji?

V případě výstavby kruhové křižovatky město nebylo investorem. Veškeré náklady jdou za Ředitelstvím silnic a dálnic, které se stavební firmou domlouvalo i harmonogram prací.

Přesvědčit ŘSD, aby kruháč  v Kyjově postavilo, nás stálo hodně úsilí a času. Když se s výstavbou po letech vyjednávání konečně začalo, nechtěli jsme být těmi, kteří si budou klást ultimáta. Děkujeme ŘSD za kruhový objezd, obyvatelům přilehlých ulic pak za velkou dávku trpělivosti a shovívavosti.

Kyjov má teď před sebou ještě větší výzvu, kterou je oprava koupaliště a na to navazující vybudování krytého bazénu. Můžete si tak nákladnou investici dovolit?

Výstavba krytého bazénu by se měla vejít do 150 milionů korun. Snažil jsem se na ministerstvu školství vyjednat zřízení dotačního titulu, kterým bychom bazén mohli spolufinancovat. Ostatně plavání je považováno za velmi zdravý druh pohybu, který navíc působí blahodárně na srdce i psychiku. Bohužel jsem neuspěl, a tak veškeré náklady nejspíš půjdou za námi. Pravidelně si necháváme zpracovat hodnocení, které je kritickým zrcadlem toho, jak hospodaříme. Navzdory velkému počtu investic, které jsme v uplynulých letech realizovali, jsme si v tomto hodnocení dokonce polepšili.


O krytém bazénu se v Kyjově mluví možná ještě déle než o nedávno otevřeném kruhovém objezdu. Už znáte termín, kdy by mohl přivítat první návštěvníky?

Vše bude záviset na tom, jak se k projektu postaví nové zastupitelstvo. Osobně bych nerad zasahoval              do koupací sezony. Proto by bylo nejvhodnější s pracemi začít až na konci příštího srpna, abychom koupací sezonu v roce 2020 zahájili v moderním prostředí. A bylo by skvělé, kdybychom v říjnu téhož roku otevřeli i část s krytým bazénem.

Za několik týdnu nás čekají komunální volby. V jaké kondici předáte město novému zastupitelstvu?

V tomto ohledu se Kyjov těší znamenitému zdraví. V právě končícím volebním období jsme s kolegy zastupiteli město nezatížili žádným novým úvěrem, hned několik půjček jsme navíc splatili. Tu poslední - na vybudování cyklostezky do Bohuslavic a příjezdové komunikace do šroubáren, doplatíme v příštím roce.

Před několika týdny se vám narodil syn Mikuláš. Nacházíte v roli otce ještě motivaci a chuť vést město z pozice starosty?

Do práce mám teď dokonce ještě větší chuť, než před čtyřmi lety. Naše město totiž rozvíjíme pro Kyjovjáky, a tím je teď i můj synek. I proto si přeju, aby byl Kyjov i nadále ideálním místem pro život.

Rozvoj Kyjova ale naráží na mantinely související především s nedostatkem bydlení. Jak tento problém řešíte?

Maximální podporou soukromých investorů. V Kyjově se připravuje hned několik projektů, jejichž cílem je výstavba bytů i rodinných domů. Primárním úkolem města je zajistit občanům služby, které jsou bytostně spjaty s posláním samosprávy, jako je například údržba zeleně, chodníků a komunikací, správa budov nebo třeba výstavba sportovišť. Kdybychom se ještě k tomu pustili do budování bytů, stejně bychom si nemohli dovolit nabízet je pod cenou. Naším úkolem proto je pomoci investorům tak, aby se jimi připravované záměry urychlily a současné vysoké ceny nemovitostí v Kyjově se staly dostupnějšími.

Kyjov má podle Ministerstva vnitra jeden z nejpřívětivějších úřadů v zemi. Plánujete něco nového, co by lidem ještě více zpříjemnilo kontakt s radnicí?

V místní části Bohuslavice končí pošta. Hledáme proto vhodné prostory v budově zdejší školy, kde bychom poštovní služby zajišťovali sami. A v té souvislosti mě napadlo udělat z toho takové kontaktní místo, kde by lidé měli k dispozici i doplňkové služby, jako je třeba Czech POINT, případně si tam mohli vyřídit různé úřední záležitosti. V Bohuslavicích bydlí převážně senioři, kteří nemají sílu ani možnost cestovat do Kyjova, a taková služba by jim jejich život nepochybně usnadnila.