My se v tomto textu chceme zaměřit na to, jak k jejich obsluze přistupují tuzemské banky a co nového pro ně chystají. Zeptali jsme se proto Vladimíra Jeřábka, člena představenstva Komerční banky (KB).

Mohou malé podniky a živnostníci očekávat nějakou významnější změnu v podpoře ze strany bank?

Rozhodně mohou, alespoň tedy v Komerční bance. Jako banka, která je tradičním partnerem malých firem a živnostníků jsme si uvědomili, že s úspěšným růstem našich klientů rostou i jejich specifické potřeby. Nejedná se již jen o běžné bankovní služby, ale i kvalitní poradenství a individuální řešení v celém rozsahu finančních služeb. To vyžaduje větší míru specializace. Od letošního dubna na části našich poboček v Jihomoravském kraji zavádíme nový přístup ke klientům ze segmentu malých podniků a živnostníků. Na třech pobočkách, a to konkrétně v Brně – Černá Pole, Blansku a Hodoníně, jsme vytvořili tzv. Firemní centra, jejichž cílem je nabídnou klientům služby a poradenství v rozsahu, který byl dosud na tomto trhu vyhrazen pouze velkým firmám.

Co nový přístup klientům nabídne?

Firemní centra přináší koncentraci odbornosti a specializované podpory, umožňující kvalitnější poradenství a rychlejší zajištění individuálních klientských potřeb, než na standardních pobočkách s nabídkou univerzálních služeb.

Pokud mám být konkrétnější, jedná se například o odbornější obsluhu, prostory umožňující představení technických novinek, jako třeba mobilního bankovnictví pro firemní klienty, internetovou platformu pro ošetření měnových rizik nebo zařízení pro akceptaci platebních karet. Součástí služeb je i pokryti individuálních potřeb majitelů a managementu firem, nebo nabídka produktů pro zaměstnance. Bankovní poradci klientů obsluhovaných na uvedených pobočkách zajistí zároveň přístup k nabídce produktů dalších členů finanční skupiny KB, např. leasingu nebo financování nákupu automobilů, dopravní techniky či technologie, faktoringu, pojištění, poradenství v oblastech využití EU fondů, zahraničního obchodu, investic a další.

Znamená to tedy, že klient z Břeclavi, který chce využívat tyto kvalitnější služby v Hodoníně, musí změnit pobočku?

Naše představa je taková, že do Firemních center budou směřováni vybraní klienti z okolních univerzálních poboček, přičemž jejich původní pobočka jim bude nadále plně k dispozici. Jak jsou zvyklí, budou na svých původních pobočkách moci nadále využívat služeb každodenního bankovnictví a provádět hotovostní operace. Pro složitější služby nebo zajištění individuálního poradenství bude pak těmto klientům k dispozici bankovní poradce z Firemního centra. Pro zvýšení komfortu a dostupnosti obsluhy zavádíme zároveň možnost jednání s bankovním poradcem nebo dalšími specialisty banky formou video rozhovoru. Ten může probíhat buď z prostor vytvořených pro tyto účely na domovských pobočkách klientů, nebo spojením s klientem dle jeho volby a dostupnosti.  

Proč jste se rozhodli pro Jihomoravský kraj a kdy plánujete rozšířit tuto službu do dalších krajů?

Volba Jihomoravského kraje neměla žádný speciální důvod s výjimkou velkého apetitu koncept pilotovat. Vybrané pobočky nám umožní vyzkoušet nový model obsluhy jak v prostředí velkého města a vysoké koncentrace klientů, tak obsluhy klientů z většího počtu vzdálenějších menších poboček.

Naší prioritou je nejprve během následujících měsíců ověřit zájem a vnímání našeho nového přístupu ze strany klientů a na základě jejich připomínek celý koncept finálně odladit. Nemáme zatím konkrétní termín pro rozšíření služby do zbytku naší pobočkové sítě, nicméně rádi bychom to zvládli v letošním roce.