Digitální aplikace pro sledování pohybu nemoci COVID-19 jsou užitečným nástrojem, ale je potřeba vyhnout se „vedlejším účinkům" v podobě prolomení ochrany osobních údajů, uvedla nedávno Rada Evropy. Ostatně i do společnosti Vodafone v Česku dorazila v souvislosti s epidemií naléhavá žádost: „Pokud nepředáte zákaznická data, budou umírat lidé."

I ve vážné situaci je ale potřeba podívat se na problém s odstupem, protože emoce a tlak obvykle volbě nejlepšího řešení neprospívají. Stejně jako v tomto případě: v boji s koronavirem Vodafone pomáhá, aniž by musel porušovat zákon.

Data od operátorů

Mobilní operátoři v Česku poskytují pro projekt Chytré karantény data, která pomáhají pozitivně testovaným osobám vzpomenout si, kde se v kritické době pohybovaly. Konkrétně jsou to informace o pozici vysílače, přes který zákazník ve zkoumaném období volal nebo stahoval data. To není totéž jako GPS souřadnice, protože GPS udá v zásadě přesnou polohu. Pro připomenutí, kde kdo byl, ale není úplně přesná poloha potřeba. Z dat vysílače lze poznat vesnici nebo sídliště, ale už ne konkrétní ulici nebo kopec.

Zastřešujícím partnerem projektu je ministerstvo zdravotnictví a Vodafone s ním má smlouvu o zpracování osobních údajů. Konkrétně jde o to, že poskytnutí jakýchkoli údajů je podmíněné souhlasem toho, koho se týkají, tedy zákazníka. Bez souhlasu data předávat nelze.

Setkání s virem podle GPS nebo Bluetooth

Pokud lidé chtějí, mohou o sobě sdílet v rámci různých aplikací proti síření koronaviru mnohem detailnější data. Ale je dobré si vyhodnotit případná rizika.

Už trochu jiná káva jsou projekty založené na zmíněné GPS pozici uživatelů mobilních zařízení, protože pracují s přesnou polohou těch, kteří k tomu dají souhlas. Vodafone se na žádném takovém projektu nepodílí. Ani to není potřeba.

Dalším a ještě detailnějším stupněm je komunikace zařízení mezi sebou. Je založená na technologii Bluetooth, což je bezdrátový protokol umožňující například komunikaci klávesnic s počítačem nebo bezdrátových sluchátek s mobilním telefonem. Vypadá to tak, že telefon si ukládá identifikátor zařízení, která ve svém okolí „nahmatal“ prostřednictvím Bluetooth. Když potom dá zákazník souhlas se zpracováním dat po pozitivním testu na onemocnění COVID-19, data z telefonu putují k hygienikům prostřednictvím aplikace, která si data shromáždila.

Tak, jako je zamotaná situace kolem koronaviru, je zamotaná i situace kolem všeho, co s tím souvisí. Dobrou zprávou je, že rozhodnutí o zapojení do preventivních digitálních systémů stále leží na každém jednotlivě.

Vodafone