Kromě všech možných otázek typu „Jak zjistím, že je kupec důvěryhodný?" nebo „Jak správně sepsat smlouvu?" je celá řada dalších věcí, kterým byste měli při prodeji nemovitosti věnovat pozornost. V případě spolupráce s profesionální realitní společnosti jsou všechny tyto úkony zahrnuty ve službách makléře, které pokryje jeho odměna v podobě provize. Za co všechno tedy realitce a proč se samoprodej spíše nevyplácí?

Reálná nebo chtěná cena?

Začněme už stanovením reálné ceny. "V naší ulici se prodává stejný byt jako máme za 5 milionů. Stejnou částku budu chtít i já." Snaha o co nejvyšší prodejní cenu je samozřejmě zcela pochopitelná, ale takové vyhodnocení situace má poměrně zásadní háček: To, že se nemovitost za nějakou cenu nabízí, ještě vůbec neznamená, že se také za tuto cenu prodá. Mezi nabídkovou a prodejní cenou může být propastný rozdíl. Nehledě na to, že pokud prodávající realitní nabídku nesleduje pravidelně, nemůže mít tušení o tom, že avizovaný pětimilionový byt je v nabídce již déle jak rok a zájemci se nehrnou. Profesionální makléř má oproti vám výhodu v tom, že ví naprosto přesně, za kolik se nemovitosti ve vaší lokalitě prodávají, pracuje s cenovými mapami a díky databázi realitních transakcí vám pomůže nastavit nabídkovou cenu tak, aby se co nejvíce blížila té tržní. To ale znamená, že zatímco v některých případech se cena posouvá směrem dolů, u jiných je tomu zcela naopak. Vaše nemovitost se může nacházet v lokalitě, ve které je momentálně zvýšená poptávka. Zkušený makléř situaci vyhodnotí a pomocí prodejního nástroje v podobě aukce vám nemovitost zhodnotí.

Co všechno řeší makléř

Jakmile vám realitní společnost pomůže stanovit správnou tržní cenu, začne pracovat na marketingu. Nejprve vaši nemovitost profesionálně zaměří a připraví podklady pro tvorbu půdorysu. Zajistí profesionálního fotografa a před samotným focením provede nutné designové úpravy (tzv. home staging). S profesionály natočí video prohlídku nemovitosti nebo pro on-line prohlížeče připraví 360°virtuální prohlídku, která je v dnešní době jedním z nejmodernějších prodejních nástrojů a potenciálním kupcům umožní vidět nemovitost tzv. naživo.

Realitní makléř následně zajistí inzerci – jak online (nejnavštěvovanější realitní servery v ČR, kampaně a reklamy na sociálních sítích), tak lokální (prodejní plachty, vývěsky, distribuce letáků, plakátová kampaň a podobně). V závislosti na typu nemovitosti může potenciálního zájemce vyhledat v poptávkovém tržišti, nebo sáhnout do své databáze. Pokud se s makléřem dohodnete, že je to ta správná cesta, uspořádá aukci nebo akci typu „open house" (den otevřených dveří), taky aby se ještě více zvýšila atraktivita vaší nabídky v dané lokalitě. Realitní společnosti jako je RE/MAX dokáží také díky kvalitní databázi spárovat nabídky a poptávky nejen v rámci České republiky, ale i na mezinárodní úrovni. To v některých případech prodej nemovitosti výrazně urychlí.

Ve chvíli, kdy se o nemovitost začnou zajímat potenciální kupci, realitní makléř ověří jejich požadavky a zároveň to, zda je daný kupující pro vaši nemovitost vhodným zájemcem. Zdaleka ne každý prodávající má totiž časový prostor na to, aby absolvoval 10 až patnáct prohlídek své nemovitosti, často i v době, kdy by měl být v práci nebo se věnovat jiným povinnostem. Makléř se účastní všech prohlídek nemovitosti, aby zajistil naprostou profesionalitu a je připraven vaši nemovitost profesionálně prezentovat i v čase, kdy vy nemůžete.

Se silným partnerem

Velkou výhodou silné realitní sítě je, že své služba dokáže nabídnout nejenom prodávajícímu, ale i kupujícímu. Například pomůže vážnému zájemci o koupi, kterému chybí část finančních prostředků, se zabezpečením financování nebo dofinancování hypotéky. Mezi takové služby patří také nová značka RX Finance (www.rxfinance.cz), která je schopna kupujícímu nabídnout nejlepší podmínky financování u předních tuzemských bank. Tím se zase šance na rychlý a dobrý prodej vaší nemovitosti

Pokud se rozhodnete prodávat nemovitost sami a již dokonce máte solventního kupce, může na vás čekat několik dalších úskalí. Všechny administrativní, finanční a právní úkony se mohou pro nezkušeného prodejce stát nebezpečnou pastí. V případě, že se rozhodnete pro služby realitního makléře, ten přebírá veškerou starost o formální záležitosti. Během celého procesu poskytuje špičkový právní servis, který vás ochrání před nepříjemnými situacemi. Bezpečná úschova peněz a příprava všech smluv je samozřejmostí. Po podepsání smluv makléř zaštítí i veškeré poprodejní služby, pomůže vám se zápisem do katastru nemovitostí, zajistí převod energií na nového majitele a opatří předávací protokol k nemovitosti.

Za provizi tedy získáte především odborník a konzultanta, který předprodejnímu a prodejnímu procesu věnuje významný počet hodin a který vás profesionálně provede celým procesem prodeje (či koupě). I mezi makléři je potřebné zvážit záruku spolehlivosti nebo si vybrat značku, která za svou historii realizovala množství realitních obchodů a může nabídnout reference tisíců spokojených klientů. Aby makléři svým klientům poskytovali nejlepší služby a byli zběhlí v aktuálních změnách zákonu a předpisů, absolvují například v síti RE/MAX pravidelná školení a certifikace. Mnozí z nich jsou certifikováni nezávislou certifikací ISO.

Tak co myslíte? Rozhodnete se pro prodej nemovitosti svépomocí nebo se nezávazně poradíte s některým z profesionálních makléřů?